zondag 6 maart 2011

De dag voor Nyepi( Balinees Nieuwjaar)

Hier zijn we weer na enkele heel drukke dagen met ceremonies overal, vrijdag morgen waren we uitgenodigd bij Agus voor een reiniging en beschermings ceremonie bij hem thuis.
Samen met Susie, John, Marian, Henk en wij beide ernaar toe, overal langs de weg waren ze varkentjes aan het spit aan het braden want zaterdag was het Nyepi, de Balinese Nieuwjaar.
Natuurlijk moesten we allen in sarong en Kebaya gaan, zou niet staan in short en topje.
Ook bij Agus was er een babi guling aan het braden, we werden eerst ontvangen in de zitkamer, allerlei lekkernijen stonden al klaar waaronder de heerlijke Onde-Onde.
Nadien even het erf rondgelopen en met iedereen effe gesproken, wel fijn om dit eens mee te maken alles is zo gewoon, maar voor ons werden er toch weer wel speciale dingen gedaan.
Even later begon de ceremonie die door een tante van Agus werd gedaan, ook werd er een nieuwe payung (parasol)geplaatst en natuurlijk het varken moest er ook bij gelegd worden, er werd zelfs nog 5000 rp op zijn kop gelegd.
Nadat de vader de kop van het varken eraf had gekapt was de ceremonie gedaan, wij terug naar het hotel en Robert moest om 11 uur bij de tandarts ( Doktor Gigi ) zijn, heb effe gebeld of hij wat later mocht komen allemaal geen probleem hier en alles is weer netjes geregeld.

Nadien lekker in het zwembad gehangen, je ziet aan mijn schrijf stijl dat ik hier veel met Nederlanders optrek haha.
In het hotel zou er ook zulke ceremonie zijn, voor de eigenaars en de gasten.
De moeder van Erna deed de ceremonie, deze keer kwam er geen Holy Man aan te pas, Erna is heel klein en zo ook haar moeder, het mensje zou 65 jaar oud zijn!!!
Hier was er geen varkentje maar wel een mooie vogel en Erna was zo blij dat ze deze vogel had gevonden want die had witte plekjes, overal vinden ze toch iets goeds eraan.
De ceremonie zou om 12 s'middags beginnen, natuurlijk wat Jam Karet( Rubbere tijd) maar het werd nadien wel na 14.00 uur maar ja daar moet je hier rekening mee houden, tijd speelt hier geen rol dus dat komt ook niet zo nauw dan.
Marian en ik hadden een sarong over ons badpak gedaan en foto's gaan nemen, maar nadien moesten we meehelpen bij de ceremonie ook Susie de eigenares.
Zo konden we er niet gaan bij zitten dus ik snel mijn kebaya en sarong over mijn badpak aangedaan en wij mee op de grond.
De mannen hadden het beter bekeken die waren gaan zwemmen dus heb snel aan Komang van het restaurant gevraagd om foto's te nemen, ze heeft het nog goed gedaan ook vind ik.
De moeder sprenkelde water en ik schrok ervan en ze zei sorry dus we moesten beide lachen.
Was wel eens fijn dit te mogen meemaken maar ja dit is alleen de dag voor Nyepi de Balinese Nieuwjaar.
Nadien het zwembad in natuurlijk, die avond was er de optocht van Ogoh-Ogoh, Robert en ik zijn op de motor gaan rondrijden we hebben er veel gezien, knap gemaakt allen, wel enge figuren maar ja die staan symbool voor de boze geesten, het heeft zowat weg van Carnaval.
Ze gaan er erg mee op en iedere buurt heeft zijn eigen Ogoh-Ogoh gemaakt.
Ook veel bekende gezien, Robert zijn naam werd overal geroepen, dus die is wel goed bekend in Lovina hier, een goed of slecht teken!!!
We zijn op tijd naar Ketut gaan eten, bij zonsondergang kwam de stoet hier aan aan het strand met veel lawaai, overal uitgelaten mensen, zowel volwassenen als kinderen.
Nadien werden al de poppen in brand gestoken en ging iedereen tevreden naar huis na zoveel werk waar ze al weken mee bezig waren.
We zijn nog iets bij Ayontje gaan drinken en dan naar het hotel, s'avonds waren er nog Belgen aan gekomen, juist op tijd want na 12 s'nachts mocht er niemand meer op de baan.

Zaterdag was het dan Nyepi( Balinees Nieuwjaar ) day of silence, we hadden ontbijt aan het zwembad, en ja wat moet je dan doen als je niet van het hotel af mag, aan het zwembad zitten, ik dacht van goed te kunnen lezen maar met die Nederlanders lukt dat niet zo!!!
Een Australische dame had lekker brood met een kaas smeersel gemaakt dus iedereen ervan gesmuld.
Na de middag terug aan het zwembad kreeg ik slaap en heb me zelf horen snurken, eerste keer dat ik geslapen heb aan het zwembad zal wel erg moe geweest zijn .
We konden in het hotel eten tot 18.00 want dan moest alles stil zijn en iedereen van de straat, in de namiddag hebben we wel mensen zien gaan maar geen auto's of brommers gehoord, zo helemaal anders dan andere dagen, nu merk je pas hoeveel lawaai er soms is op de baan.
We hebben allen lekker gegeten en om 19.00 ging iedereen te voet naar huis van het personeel, alleen de nachtwaker bleef.
Ook mochten we geen lichten aansteken op het terras wel in de kamer met de gordijnen dicht natuurlijk.
De TV uizendingen werden geblokkeerd van en naar Bali, ook geen internet alhoewel het in de namiddag nog ging.
We wilde deze dag gebruiken om in te pakken maar dat hebben we niet gedaan natuurlijk.
Hier wat uitleg over Ogoh- Ogoh en Nyepi
De dag voor Hari Nyepi ( Balinees Nieuwjaar ) is het hier in Bali Ogoh-Ogoh.

Wekenlang wordt er gewerkt aan het maken van monsterachtige figuren, wel 3 tot 4 meter hoog! Die poppen staan symbool voor de Butha Kala, de boze geesten. Ze worden o.a. gemaakt van bamboe, piepschuim, ijzerdraad, plastic en papier-maché. Tot in alle details is het lichaam, de aankleding en versierselen uitgewerkt

Met zonsondergang maken de Balinezen zoveel mogelijk lawaai door op potten, pannen en bamboestengels te slaan en voetzoekers en bamboekanonslagen af te steken om boze geesten te verjagen. 's Avonds worden de poppen met veel kabaal in een processie door het dorp gedragen. Bij ieder kruispunt werden de demonen misleid door in cirkels te lopen.

De Ogoh Ogoh (enorme beelden van demonen of slechte geesten) worden door het dorp geparadeerd vergezeld door een enorm lawaai van cimbalen die Ngerupuk heten.

Na de optocht steken ze deze beelden in brand op het strand. Het lawaai, muziek en het vuur drijven de demonen weg voor een jaar.

Het doel van Ogoh-ogoh is de boze geesten van het eiland weg te jagen. De dag erna - Hari Nyepi dus - is de dag van de stilte. Het idee hierachter is dat de boze geesten die toch nog overvliegen in de waan gebracht worden dat er niemand meer op Bali is. Ze kunnen dus niet op het eiland komen, want wat je niet ziet en niet hoort, is er niet...Na de Ogoh Ogoh Ngerupuk ceremonie wordt heilig water (Tirta) naar elk huis gebracht waar Mecaru ceremonie wordt uitgevoerd. Deze begint bij de Pura (tempel) bij de poort van het huishouden. Daarna zullen alle leden van het huishouden 3 maal rond huis lopen terwijl ze wierook (kulkul), heilig water (tirta) en vuur (oncor) dragen om de laatste demonen uit het huis te verdrijven.

Nyepi
Volgens de Saka kalender eindigt het jaar in de 9e maanmaand met Pengrupukan (oudejaarsavond). Omdat het einde van een jaar gebaseerd is op de maancyclus, wisselt de datum elk jaar tussen midden maart en midden april.
Het nieuwe jaar begint met Nyepi (wat stil zijn betekent). Op deze dag blijft iedereen vanaf zonsondergang 24 uur in stilte binnen en ligt het leven op Bali plat. Ook het vliegveld, Ngurah Rai, van Bali gaat op slot. Het is het enige vliegveld ter wereld dat 1 x per jaar een dag lang buiten bedrijf is. Van toeristen wordt verwacht dat zij zich ingetogen gedragen. Je mag dan wel je hotelkamer uit maar zeer zeker niet de straat op en daar wordt ook streng op gecontroleerd.

Nyepi zelf is een dag van totale stilte.

Er mag geen werk gedaan worden, geen vuur gemaakt worden en niemand mag buiten gezien worden.

De meeste van deze regels gelden ook voor toeristen. Zij mogen niet buiten hun hotel komen. Het vliegveld is gesloten en er wordt dus ook niet gevlogen. Elke vorm van transport is onmogelijk op deze dag.

De restricties zijn:

Vervoers middelen mogen niet op straat en de gordijnen moeten gesloten blijven.
Licht in publieke gebieden en op balkons moeten uit blijven.
Geen enkele vorm van recreatie is toegestaan.
Vuur mag niet gemaakt worden en lichten moeten zwak blijven.
Werk is verboden !!!!

Geen entertainment of plezier dit is inclusief telefoon of TV.
Niet reizen.
Koken is verboden en voor sommigen eten en praten ook.
De dag na Nyepi, Ngembak Geni, bestaat uit sociale activiteiten zoals het bezoeken van familie en vrienden en vragen van vergiffenis aan elkaar.

In Lovina is er vandaag een soort Vlaamse Kermis waar veel volk naar toe komt, alles verkopen ze daar tot BH's toe.

Dit was een hele boterham maar voor diegene die het nog nooit meegemaakt hebben is dit een mooie aanvulling.

Dit was onze tweede Nyepi die we meemaken, volgende keer niet maar het jaar daarop misschien weer terug terwijl we hier zijn.