woensdag 15 december 2010

Galungan

Hallo iedereen,
Hier ben ik weer met een verslagje ,
Woensdag 8 December was het hier op Bali "Galungan" in tegenstelling tot de rest van Indonesie is de hoofdgodsdienst op Bali het Hindoeisme, een belangrijke feestdag is Galungan dat om de 210 dagen plaatsvindt, dit jaar was het 8 December en sluit af op 18 December met Kuningan.
Op Galungan wordt de overwinning van “het goede” over “het kwade” gevierd. Verder geloven de Balinese Hindoes dat de Goden en Hun voorouders tijdens Galungan terugkeren op aarde en deze worden welkom geheten door middel van gebeden, offerandes en feesten.
Woensdag voormiddag zijn we even een toertje gaan maken in de bergen, prachtige vergezichten hadden we, nadien zagen we de vrouwen die gingen offeren bij elk tempeltje van hun dorp, ook langs de baan liepen de vrouwen met hun offergavens.
In Tukadmungga ben ik naar een klein tempeltje geweest, ik had mijn sarong meegenomen en Robert heeft me afgezet en is gaan rond rijden, ik zag een jonge dame gaan met offergaven's en ik vroeg ada Pura , is er een tempel, ja zo dus ben ik met haar meegegaan, ik zou er bijna nog voorbij gelopen zijn zo klein, maar dit heeft ook zijn charme.
Het was er een komen en gaan van familie's die komen offeren, er liepen een paar jongetjes rond die kwamen al het geld uit de offergaven's nemen, de Goden zullen het hun wel vergeven zeker, ook hadden ze een zakje bij om fruit en zoetigheden in te doen.
Sommige vrouwen riepen hun na maar ze gingen verder met hun bezigheden, ik zou wel eens graag willen weten wat ze aan het einde van de dag bijeengehaald hebben!!!
Ook wij kregen in het hotel allerlei lekkernijen en fruit van Erna en Made, nadien kwamen de andere leden van de staff offeren, natuurlijk kregen we van hun ook weer fruit en lekkers, het leek wel sinterklaas.
De volgende dag kwamen we bij Ketut in ons favoriet restaurant, daar kregen we ook weer een zak vol met fruit en zoetigheden want we waren de dag van Galungan niet komen eten bij haar dus kregen we het nadien.
Pak Durpa en de Topengroep( maskers ) gaf een optreden op Galungan aan het volleybal terrein, er was iets te doen van een bank en de mensen konden allerlei zaken winnen zoals koelkast, wasmachine, fietsen en zelfs een brommer.
Dus wij al goed op tijd erheen, er rechtover is een restaurant dus wij ons daar geïnstalleerd, ook Dayenne een Nederlandse dame die bij ons in het hotel logeert kwam eraan en juist op tijd want er brak daar een noodweer uit, regen en onweer we moesten zelfs in het restaurant ons naar het midden verplaatsen de regen waaide gewoon binnen.
Zoals jullie op de foto's kunnen zien was het straatje precies een rivier geworden, gelukkig is het nadien droog geworden en konden de mooie dansen uitgevoerd worden, nadien kwam de Topeng groep, Pak Durpa zag ons staan en ik verstond het niet maar alle ogen waren op Kwatta gericht, iedereen keek naar ons en hij kwam me een hand geven en een kus ook Robert kreeg dit en alle Balinezen hadden er plezier in, want hij had gezegd de toeristen mag je kussen.
We hebben echt gelachen alhoewel we het Balinees niet verstonden alleen al hun maskers was het lachen al waard.
Gelukkig zijn we droog in het hotel aangekomen wat we van sommige andere dagen niet konden zeggen, het regenseizoen is echt aangebroken, maandagavond heeft het heel de avond en nacht geregend en geonweerd dus hebben we in het hotel gegeten, heb het hier nog nooit zo weten onweren als toen.
Ook het Nederlands koppel dat hier logeert zijn hier blijven eten, de volgende dag was het s' morgens wel droog maar nadien weer regen, dit is al de natste periode van de vier keer dat we naar Bali komen, maar gelukkig is het hier niet koud of zo nog altijd 30 graden en daar kunnen jullie in België en Nederland alleen maar van dromen hééé.
Een paar dagen geleden zijn we nog eens naar Angsoka hotel gegaan, waar we vroeger logeerde om onze Nederlandse vrienden te gaan bezoeken, Anneke en Dick en nadien kwamen Gerda & Joop ook aan. Was fijn hun allen weer te zien, ze zullen ons hier zeker komen opzoeken in Melamun.
Maandag moesten we om 11 uur in het hotel zijn voor de kerstfoto's met de staff en Suzie, gisteren dinsdag is Suzie de eigenares van het hotel terug naar Australië vertrokken tot begin Februari, dus we zullen haar nog terug zien voor we naar huis vertrekken op 11 maart.
Sevens gaan we lekkere frietjes en Vol au Vent eten bij Tom & Wendy, dus Bjorn en Heidi je ziet het help hé als ik het vertel van de pannekoeken hahha.
Groetjes Rita & Robert

2 opmerkingen:

  1. wat een pret weer allemaal, jammer van de regen maar ja net zoals je zegt het blijft lekker warm.
    Suzie wordt toch ook weer oma een dezer dagen? fijn voor haar dat ze weer even naar huis kan.
    Wie heeft nu de verantwoording, dunne Nyoman? en Erna.
    Is de dolfijnen nyoman er ook nog? zag wel zijn vrouw op een foto.
    Lekkere frietjes en vol au vent (dat maakte ik vroeger veel, zo' n hele grote waar we an met het hele gezin van aten) heeeerlijk, maar dat eet je dus niet in een restaurant, zij hebben zeker zelf een keuken?
    Geniet nog maar lekker door het gaat toch al zo hard, voor ons wel fijn maar minder voor jullie want als we elkaar zien zit het er voor jullie weer bijna op
    O ja wil je mij nog even je Indo mob.nr. mailen ik had het niet opgeslagen.
    groetjes van ons

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi daar,
    Ja soms niet zo fijn in de regen maar hoegenaamd nooit koud, nu is Robert naar de Immigratie want dit is al de tweede verlenging voor ons, het gaat wel allemaal erg snel en jullie zijn zo hier en wij weer bijna naar huis.
    Ja ze hebben een mooie villa en keuken en het heeft echt heel lekker gesmaakt, ze heeft heel goed gekookt.
    Lekker zo eens echt Belgisch eten.
    Ik zal mijn nummer zo doormailen hoor
    Gr Rita & Robert

    BeantwoordenVerwijderen